Nostalgia Bersamamu Ibu
Jumaat, 27 Julai 2007
Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari
Dah hampir sepuluh tahun mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kita kan
Sejuk syahdu masih terasa lagi ni...

Mak tau tak...
10 tahun yang lalu, itulah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni
Sejak kita dewasa...
dan itu juga terakhir kali nya.
Emm..rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
Nak tinggalkan anak mak...
Nak tinggalkan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...

Seminggu sebelum tu..mak dah menganyam tikar mengkuang 2 helai...
Akak kata, sampai ke pagi mak anyam tikar tu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kita pun rasa hairan...
Mak tak pernah buat begitu...
Lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar
Bahawa rancangan radio tu siaran orang asli...
Kekadang siaran Indonesia...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu
Di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Lepas itu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Lepas itu mak jemur karpet-karpet...
Lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong...
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...

Paling menarik sekali...
Mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak.
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji...
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan tak..??
Kita gelak sakan bila mak bagitahu duit dalam gulung tikar...
Kita kata mak ni memang ‘pesen’ lama laaa...
Mak cuma gelak saja...
Eemm..bahagianya saat itu...

Mak...
Hari tu hari Isnin, 16/12/1996...pukul 10 pagi
Kita kat sekolah lagi masa tu...
Tiba-tiba nampak Pak Usu datang jumpa cikgu
Pak Usu suruh balik
Pak Usu kata, mak dengan abah tunggu kat rumah
Bila tanya kenapa
Pak Usu kata mak dengan abah kena pergi jauh

Bila sampai rumah tengok orang ramai
Takkan ada kenduri...
Hati kita dah tak sedap bila tengok sume orang nangis
Rupanya mak dengan abah memang pergi jauh
Kita tak sempat minta maaf
Kita tak sempat makan sambal mak
Kita tak sempat nak senyum dengan mak lagi
Semua kita tak dapat buat

Kita tinggal seorang saja mak
Kita nak pergi sekolah bagaimana ye
Siapa nak jaga kita?
Nenek peluk erat-erat
Nenek kata, lepas ni tinggal dengan nenek
Nenek boleh jaga

Bagaimana nenek nak jaga
Nenek pun tak boleh jalan
Kita jaga nenek ke nenek yang jaga kita?

Patutlah mak buat tikar
Kita tak boleh nak iring sampai kubur..kita tak boleh nak diri...
Mungkin kita dah tak ada kudrat
Sume orang nangis simpati
Tapi..kita lagi nangis tak henti.
Mak tak nampak ke kita tengah nangis?

Mesti mak nampak semua tu kan...kann..kannn?
Mak tau tak...
Rumah kita dah kosong...
Sekosong hati ini...
Terasa syahdu dan sayu begitu..dinginnn...

Mak...
Kita masih ingat lagi...
Kita baca Al-Quran kat tepi mak..temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak dimandikan...
Kita gosok kaki mak perlahan-lahan...
Mak perasan tak..?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita...
Dia kata..

"Dik, jangan nangis...
Kalau sayang mak, jangan buat begitu..jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata begitu...
Lagi la laju air mata ni...
Tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak...

Mak...
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Anak ini tengok mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah-olah senyum saja...
Mak rasa tak..masa tu kita sentuh dahi mak...
Kita rasa sejuk sangat dahi mak...
Kita tak mampu nak cium mak..kita tak daya...
Kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Air mata kita tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni tinggal seorang juga

Dulu masa abang dan adik pergi jauh tinggalkan kita
Mak peluk kita erat-erat
Seolah memang takkan berpisah...
Bila mak pergi jauh
Nenek pulak peluk kita erat-erat

Tapi bila nenek pergi jauh ikut mak...
Kita peluk tiang seri rumah nenek erat-erat...
Sebab tak ada orang nak peluk kita dah

Mak...
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...
Badan kita terasa panas...
Mak..anak mak yang seorang ni demam...
Mak tau..kita tak boleh nak melangkah mak...
Kita tak ada tenaga walau kita masih muda lagi

Mak...
Hari-hari kita lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak..boleh kata...
Setiap malam, selepas Maghrib anak mak ini berendam air mata...
Dan sampai satu tahap..masa tu malam Jumaat selepas Maghrib...
Selepas kita baca Yasin...
Entah kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar-gambar mak
Lepas itu apa lagi...
Semakin kita tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...
Mak tau..kita cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...

Kita rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak...
Anak mak yang ni dah tak betul kan..???
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon rumah mak...
Tapi bukan mak yang angkat..perempuan lain yang cakap
Cuma dengar, nombor yang anda dail tiada dalam perkhidmatan
Asyik-asyik perempuan itu saja yang jawab
Tapi memang kita tahu telefon rumah mak dah kena potong

Kita cakap dalam hati kita saja.."tak baik lah nangis saja..doa lah untuk
mak..nanti kalau gini saja mak yang susah kat sana.."
Dan akhirnya kita juga nangis...
Agaknya mak nampak adegan tu...
Sebab malam Jumaat, kata orang roh balik rumah...
Mengharap sedekah daripada anaknya...
Tapi kita dah tak duduk rumah mak tu lagi
Mak nampak kita jugak ke?

Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa
menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit
dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-Fatihah
Kita berikan...

Mak...
Sampai takat ini surat ni kita tulis...
Kita nangis ni...
Ni kat dalam bilik..baru pukul 5 pagi...
Tak ada orang yang bangun lagi...
Memang takkan ada sebab kita memang duduk sendiri
Dah 10 tahun duduk sendiri mak...
Kita dengar nasyid tajuk ‘Selimut Putih’
Kita sedih..kita rindu kat mak..!
Tak apalah..nanti bila kita selesai sembahyang Subuh...
Kita baca Yasin untuk mak...
Mak tunggu ya...!

Mak...
Cukuplah sampai sini dulu...
Kita nak pergi kuliah subuh...
Selalunya, kalau malam Jumaat kat kampung...
Kita dengan mak jalan kaki pergi masjid
Ada ceramah agama dengan Ustaz Yaacob
Ustaz Yaacob pun dah pergi jauh juga 2-3 tahun lepas...
Kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula...
Mula-mula kita tak tau nak hantar mana surat ini...
Jadi kita simpan saja buat kenangan...

Kita cuma tau alamat ni saja...
Tak mengapa ye mak..kita kasi orang lain baca...
Kita stop dulu...

Akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH...
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kita...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil
Sampai masuk sekolah...
Impian mak nak suruh kita masuk unibesiti tercapai mak
Anak mak ini berusaha mak, untuk teruskan hidup sorang-sorang
Tapi tak apa..kita masih ada DIA

Lupa nak beritahu mak
Kita dah dapat naik kapal terbang
Kita dah rasa duduk kat negara orang...
Semua itu sebab saya nak cari rezeki yang halal mak...

Sampai akhir hayat ini...
Jasa mak tak akan mampu kita balas...

Sekian, terima kasih.

Yang Benar,
~Anak mak yang seorang~


Pesanan:

Hargailah kewujudan mak kita
Hargailah segala pengorbanan mak
Berbaktilah selagi mereka masih hidup
dan jangan sesekali membantah
segala suruhannya yang baik
Merendahkan suara ketika berbicara
Ingatlah kita hanya ada satu ibu
dan satu bapa saja dalam dunia ini...
dan sekiranya Allah menjemput salah seorang
atau kedua-duanya, kita tidak akan bertemu lagi dengan mereka
sehinggalah hari kebangkitan nanti
Doa anak yang soleh sahaja yang dapat
meringankan beban seksa ibu dan bapa kita.
posted by Ayub @ 7:46 PG  
2 Comments:
  • At 17 Ogos 2007 5:43 PG, Blogger Mardhiyah Mustaffa said…

    Sedih sangat.. Insya Allah, semoga roh mak kamu dicucuri rahmat Allah taala selalu.. Jangan lupa doakan mak kamu selalu yer.. Ingat, doa dari anak soleh amat2 diperlukan.. Moga tabah selalu..

     
  • At 9 April 2008 9:42 PTG, Blogger adeq^4 said…

    subhanallah...em..adik pun ternangis juga...rupanya akhi dah takde mak ayah...baru adik tahu...em,sentiasa lah doakan mak ayah..subhanallah lepas bace rase rindu sgt kat umah ni.dah lama tak balik..akhi,ustaz adik ckp dan pesan kat kami semua aritu suh baca tahlil kat mak ayah..adik sampaikan pesanan ustaz adik tu kat akhi lak..moga dirimu tabah...tak akan masuk syurga seseorang itu melainkan diuji dgn ujian..bersabar ye..

     
Catat Ulasan
<< Home